משק החלב- לאן? / יובל הרמתי

בשבועות האחרונים נחשפנו כולנו למחאות הציבוריות השונות. המחאה הראשונה שהשתמשה בפלטפורמת הפייסבוק והצליחה לגייס עשרות אלפי תומכים ברשת החברתית היא כמובן "מחאת הקוטג'". נושא יוקר המחייה בארץ עלה בצורה חריפה החל ממחאת הקוטג' עבר גלגולים שונים ובימים אלו המחאות הולכות ותופסות כיוון של מחאה חברתית כללית על ההתנהלות הממשלתית כולה שגוררת אחריה יוקר מחיה בלתי נסבל בישראל.
בראשית דרכה של המחאה, כאשר היה נדמה למקבלי ההחלטות שהבעיה היא במחירי מוצרי החלב נבחנו מרכיבי המחיר השונים של מוצרי החלב, מה שנקרא "שרשרת הערך"
והוקמה ועדה אשר התבקשה לתת המחצות איך להוריד את מחירי מוצרי החלב לצרכן הסופי.
המלצות הועדה מדברות על מספר נושאים אך מבחינתנו הנושא המסוכן ביותר הוא המלצה המתגבשת בדבר הורדת מחיר המטרה לחלב.
מחיר המטרה הוא המחיר המשולם בעבור ליטר חלב לרפתנים. מחיר זה נקבע על פי מדדי הוצאות "תקניות" של הפעלת רפת תוך הנחה של התייעלות שוטפת במהלך השנים. לצורך הדיון, מחיר זה מושפע בעיקר ממחירי המזון לפרות.
כל מספר חודשים עורכים בדיקה על רמת העלויות השונות ברפתות ומעדכנים את מחיר המטרה בהתאם, לפעמים הוא עולה ולפעמים הוא יורד.
לדוגמא: בשנת 2010 מחיר המטרה היה כ – 1.96 ₪ לליטר חלב. בתחילת שנת 2011 המחיר עודכן לרמה של 2.15 ₪ לליטר חלב, הווה אומר עליה של 10% במחיר המטרה.
העדכון הנ"ל הגיע לאחר שמחירי המזון לרפת עלו בשיעור ממוצע שנע בין 40% ל 45%.
כאמור, כעת מתגבשת המלצה להורדת מחיר המטרה בתחום שבין 10 ל 20 אג'. מצב כזה יכול שיביא לקריסת רפתות קטנות ו/או בלתי יעילות. הרפתנים באמצעות הארגונים המייצגים אותם התחילו בפעולות מחאה שלעיתים "נבלעו" בתוך המהומה הגדולה של מחאת הדיור ומחאת הרופאים.
חשוב שנדע כולנו כי ענף הרפת נמצא כעת בסכנה קיומית, לא רק בנווה איתן אלא בכל הארץ. רפתות לא יעילות יאלצו לסגור את שעריהן.
בגרפים הבאים ניתן לראות את מרכיבי העלות השונים של גביע קוטג' בשנת 2005 לעומת 2011 ומה תרומתו של כל רכיב ורכיב מבחינת משקלו במחיר הסופי לצרכן.

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s