ב"תגובה" למילים של שלמה על 'ירושלים של מעלה וירושלים של מטה'

אני לא חולק על שלמה על השמות הרבים של ירושלים ועל החוויות שלו (ר' אנציקלופדיה וילנא ליירושלים, עמ' 1167-1168 , הוצ' אחיעבר בע"מ, ירושלים 1993 ).

אני מביא לתשומת לבו הקשר לציטוט "ירושלים של מעלה וירושלים של מטה". בזמן שהייתי סטודנט להיסטוריה וארכאולוגיה בצמח ובחיפה, יצא לי לקרוא הרבה טקסטים של

נוצרים ידועים ופחות ידועים במסגרת לימודיי. נכון, הציטוטים פה הם של נוצרים מתקופות שונות של ההיסטוריה של ארץ-יראשל, אבל לפי עניות דעתי הם מבטאים את ירושלים של

למעלה וירושלים של מטה. עיר האלוהים (תירגום מהלטינית De Civitate Dei) מאת אוגוסטינוס הקדוש. ספר י"ד, פרק 28 : "אופיו של שתי הערים, הארצי השמימי".

לפיכך, שתי הערים הוקמו על ידי שני אוהב: הארצי בידי האהבה של עצמי, אפילו בוז של אלוהים; השמימית בידי אהבת אלוהים, ואפילו בוז של העצמי. הראשון, במילה אחת,

תהילת בעצמו, השנייה באלוהים. עבור אחד מבקש התהילה של גברים, אך את התהילה הגדולה של אחרים הוא אלוהים, העד של המצפון. אחד מרים את הראש שלה פאר משלו;

השני אומר לאלוהים שלה, " וְאַתָה יְהוָה, מָגֵן בַעֲדִי ; כְבוֹדִי , וּמֵרִים רֹאשִי." (תהילים 3,3) באחד, נסיכים העמים זה המכנעים נשלטים על ידי אהבה של פסק הדין; של אחרים,

הנסיכים את הנושאים לשרת אחד את השני באהבה. מציית האחרונים, בעוד הראשנים לקחת חשב עבור כל. אחד התענוגות כוח משלה, ייצג את בני שליטיה; השני אומר לאלוהים

שלו, " יְהוָה, סַלְעִי וּמְצוּדָתִי ." )תהילים 18 , 3 ( ולכן החכמים של העיר אחד, וחיים על פי איש, ביקשו עבור רווח כדי גופם או הנשמות, או שניהם, ומי מכיר את אלוהים "מהולל לו

שלא כמו אלוהים, לא היו אסירי תודה, אבל לשווא הפך בדמיונם, והלב טיפש שלהם היה חשוך; דגילה עצמם להיות חכמים," – כלומר,מתפארים בחכמה שלהם, ולהיות שבידי

גאווה, – "הם הפכו לטיפשים, ושינה את התהילה של אלוהים להשחתה לתמונה עשה אוהב אדם מושחת, לציפורים, וחיות, וזוחלת." כי הם היו המנהיגים או חסידיו של האנשים

המעריצות בתמונות, " אֲשֶר הֵמִירוּ אֲמִתוֹ שֶל הָאֱלֹהִים בַשָקֶר וַיְכַבְדוּ אֶת-הַבְרִיָה לְעָבְדָהּ תַחַת בֹרְאָהּ הַמְבֹרָךְ לְעוֹלָמִים " ) אל הרומיים 1,25 ( אבל בעיר אחרת אין חוכמה אנושית, אלא רק

יראת שמים, אשר מציע הפולחן בשל אלוהים האמיתי, והוא מחפש את הפרס שלו בחברה של הקדושים, המלאכים הקדושים, כמו גם אנשים קדושים, " כְדֵי שֶיִהְיֶה הָאֱלהִים כל בַכל

". ) אל הקורנתיים א' 15,28 ) אוגוסטינוס הקדוש ) 354-430 ( הוא החשוב ביותר של אבות הכנסייה הלטינית. עבודתו היוו את הבסיס הרבה של מה שעתיד להיות הנצרות המערבית. הוא נולד Tagaste בצפון אפריקה והיה הבישוף של העיר היפו רגיוס )היום אנאבה אשר באלג'ריה( . כתבים אחרים שלו כוללים וידויים, את האוטוביוגרפיה הראשונה במערב. הוא החל לכתוב את " עיר האלוהים" בשנת 410 , לאחר אלאריק ואלמונים היה מפוטר רומא. עובדי אלילים רבים האשימו את המרות של האימפריה לנצרות על האסון הזה. אוגוסטינוס ניסה להגן עלהכנסייה על ידי התחקות את ההיסטוריה של שתי ערים או מדינות מתחילת העולם . סנט אנסלם בשנת 1086 , בעת שהיה ראש המנזר ש ל בק )אשר בנורמנדיה, צרפת( כתב מכתב לצעיר וביקש ממנו להיות נזיר ולא לנסוע לירושלים. במכתב זה הוא כתב: "אני מייעץ, יועץ להפציר להתפלל, ופוקד, בתור אחד שאני אוהב מאוד, כי אתה תשים בצד את ירושלים אשר כעת החזון לא של שלום, אבל של התלאות ואת אוצרות של קונסטנטינופול ובבל אשר להיתפס עם הידיים המגואלות בדם ולהתחיל את הדרך לירושלים של מעלה אשר הוא חזון של שלום, שם תמצאו אוצרות אשר ניתן לקבל רק על ידי לעג אלה את האחרים".

צליינות היתה קיימת מימי קדם עד היום לירושלים, ולא חשוב לאיזו דת הוא משתייך. השאלה היא – האם הצליין או עולה רגל מחפש את ירושלים של למעלה (הרוחני) או ירושלים של למטה (החומרני)?

חומר למחשבה?

רובין פרומין

מודעות פרסומת

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

תמונת גוגל פלוס

אתה מגיב באמצעות חשבון Google+ שלך. לצאת מהמערכת / לשנות )

מתחבר ל-%s