הרהורים ומחשבות

הלילה הזה / אסתר שהם

ההגדה הופכת את סיפור יציאת מצרים לסיפור אישי ועכשווי.
זה מתחיל בעם אחד שירד למצרים עקב הרעב הכבד בא"י, ממשיך בבניית ערי מסכנות ושיעבוד קשה, ונגמר ביציאה מעבדות לחירות, שהיום קוראים לה –פסח.
איך עם ישראל, פיתום ורעמסס, משה ופרעה, מתקשרים אל החיים שלנו היום?
רק לא מזמן הכו את יפן בזה אחר זה רעידות האדמה והצונאמי, והכורים בפוקושימה החלו להתפוצץ. אפסות האדם מול איתני הטבע לא התחילה עכשיו.
במקרא ישנם תיאורים רבים המזכירים נחשולי ים עצומים, ולכאורה ניתן לפרש כי מדובר בצונאמי. יש הרואים בתיאור המבול צונאמי אדיר, ויש חוקרים הרואים את תופעת קריעת ים סוף- כצונאמי. מדובר, כאז כן עכשיו, באירוע של הכחדה טוטאלית, שאחריו לא נותר דבר, כפי שנאמר בבראשית פרק ז':" ומחיתי את כל היקום אשר עשיתי מעל פני האדמה". זה חלק מהפחד המחלחל בתוכנו, בעודנו מביטים בבעתה בתמונות של אדמה זזה, של גלי הרס ענקיים, של ערים שלמות שנבלעות ונמחקות כהרף עין מעל פני האדמה.
גם "השחיטה" באיתמר (שהתרחשה במקביל לצונאמי) הזכירה לנו נחשול של שנאה המלווה אותנו מאז אבותינו שנולדו כעבדים במצרים, כשפרעה ציווה על רצח העם הראשון בהיסטוריה.
חכמינו אומרים כי "בכל דור ודור חייב אדם לראות את עצמו כאילו הוא יצא ממצרים". כלומר- להרגיש בנפשו את יציאת בני ישראל מעבדות לחירות.
מהי חירות בעיניכם? ללא גבולות, ללא הגבלות, ללא חוקים וללא מעצורים? עד כמה אנחנו בני חורין באמת? עוד לפני ששאלתי שאלות, אחרים התאמצו לחשוב ועשו זאת בשבילי…
טלי מאיר-ציזיק: חירות בשבילי היא האפשרות לבחור את הפעולות והמעשים שלי ע"פ המצפן הפנימי. אני מרגישה עדיין בעיצומו של תהליך, שבקצהו האחד יש השתחררות ממה שאנשים אחרים אומרים, אך בקצהו השני יש התחשבות בסביבה החיצונית. למרות שאני חשה עדיין "מבולבלת" הרי בתוכי אני מרגישה טוב עם התהליך.
ירון פרינלנד : חירות בשבילי היא דרך החיים שלי. אני חופשי ליצור בכל מקום ועם כל דבר. אם קודם חשבתי איך לרצות אחרים, אז עכשיו לקחתי את החירות לפעול מתוך אהבה ושלווה, מתוך הכרה שאני אדם טוב ביסודי וזה מה שעושה טוב גם לאחרים.
גיא שלו: חירות מאפשרת לי להתלבט ולבחור בין המצוי לרצוי. מצד אחד אני מרגיש משועבד לצורכי פרנסתי, ומצב שני- נותן את כל כולי לדבר בו אני מאמין- עזרה לאנשים. אני נמצא בתהליך של השתחררות ומקווה שיהיה לי את האומץ ללכת עד הסוף…
ירמי בן שלום: החירות האמיתית בעיניי זה הקשר הטוב עם עצמי. אם טוב לי, אני שמח- יש לי חירות. זה לא קשור לאף אחד. פעם הייתי כבול למוסכמות חברתיות, היום אני בעל מודעות שנותנת לי את תחושת החירות.
בקיצור- חירות אמיתית היא היכולת לבחור כיצד לנהל את חיינו בדרך האפקטיבית ביותר עבורנו. חירות אמיתית אינה כבולה לתבניות מוכרות כמו: צריך, כולם מצפים ממני ש… חירות אמיתית מאפשרת לנו לבדוק את עצמנו בכל יום מחדש, ולבחור בכל פעם את הכיוון שאנו שואפים אליו.
ביסודם של החופש והחירות מונחת הבחירה. זוהי הזכות של כל אחד לבחור את בחירותיו ע"פ רצונו. כאשר הבחירה אינה מושפעת מנורמות ואיננה מוכתבת ע"י לחץ חברתי, אלא ע"פ הקול הפנימי שלי- זוהי חירות.
לעיתים קל יותר להכנע למחשבות המוכרות, להרגלים ולאמונות אשר מושרשות בנו. זוהי בעצם העבדות.
חג הפסח מסמל עבור כל אחד מאיתנו את הצורך להיות בן חורין, אחראי לחייו, ולכן בנוסף לבדיקת החמץ, כדי לבדוק כמה חופש וכמה חירות יש בנו.

להשאיר תגובה

